Онлайн-видання AgroPortal.ua в межах ХVIІ Міжнародної конференції «Ведення агробізнесу в Україні» (#DoAgro25) відзначило 10 учасників агропродовольчого ринку, які досягли значних успіхів за останнє десятиріччя.
Номінантів іміджевої відзнаки «АГРО Champions. 10 років в агро» визначила Експертна рада.
За словами заступника міністра економіки, довкілля та сільського господарства Тараса Висоцького, ще 10 років тому аграрний сектор України був провідним, технологічним, але зараз додалася стійкість, незламність, впевненість у тому, що агрогалузі нічого не страшно. 10 років тому, мабуть, ще не було відчуття впевненості у можливості активного членства в ЄС, а зараз ситуація змінилася.
«Український агросектор продовжуватиме розвиватися, а головне — показувати усім приклад. Ми вже чуємо постійно, що в світі беруть приклад із українських фермерів, агровиробників, і сьогодні з лідерства внутрішнього ми впевнено переходимо на міжнародний рівень», — зазначив Тарас Висоцький.
Kernel. 30 років лідерства у агробізнесі
Kernel — світовий лідер ринку соняшникової олії, найбільший експортер зернових з України, оператор розгалуженої мережі логістичних активів та провідний виробник зернових і олійних культур в Україні. На частку компанії припадає 10% світового експорту соняшникової олії. Свою продукцію Kernel постачає до понад 60 країн. Компанія є лідером із запровадження інновацій для агропромислового комплексу України. IT-технології застосовуються на всіх етапах — від вирощування сировини до реалізації готової продукції.
«У той момент, коли ми перестали мислити сутністю поля і перейшли до аналізу планування та виконання технології на рівень юніту, тобто до елементарної однорідної ділянки поля, відбувся прорив, і це відкрило нам великі перспективи. Техніка імплементації точного землеробства на основі юнітів — це наша ідея, яка сьогодні впроваджена у виробництво і яка наближає нас у майбутньому до використання штучного інтелекту. Також збір даних відіграє тепер дуже важливу роль, проте ми в компанії вже розробили необхідні інструменти раніше і розуміємо, як це розвивати», — розповів заступник директора Агробізнесу з інноваційного та цифрового розвитку Kernel Євгеній Сапіженко.
МХП. Реінтеграція ветеранів як інвестиція у відновлення держави
МХП системно та комплексно сприяє реінтеграції захисників і захисниць через зайнятість, підтримку ветеранського підприємництва та створення інклюзивного і безбар’єрного простору в бізнес-середовищі у межах програми «МХП Поруч».
МХП вибудувала комплексну підтримку військових і ветеранів як частину щоденної роботи компанії — від першого дня мобілізації до повернення в команду. Cтаном на сьогодні в лавах Сил оборони — 2 954 співробітників компанії, 757 уже повернулися, а 177 долучилися до МХП після демобілізації — і все це працює як єдина система підтримки.
«У межах програми «МХП Поруч» ми надаємо медичний, юридичний і психологічний супровід, створюємо можливості для професійної реалізації та розвитку, допомагаємо родинам», — зазначив під час отримання відзнаки керівник групи з адвокації МХП Олег Нестеров.
Сингента. Зміцнення сталого розвитку агросектору України
«Сингента» — провідний світовий виробник агротехнологій у понад 90 країнах. Компанія впроваджує проєкти та цінності зі сталого розвитку як на глобальному, так і на локальних рівнях. Понад 10 років тому «Сингента» першою на аграрному ринку ухвалила «План успішного зростання». Він трансформувався у 4 пріоритети зі сталого розвитку з чіткою вибіркою цілей для кожного напряму.
«Визнаю, що «сталий розвиток» звучить часто як щось ефемерне. Мабуть, тому, що це поняття — комплексне і багатогранне. Але якщо звести до простого та зрозумілого — його сенс, на мою думку, полягає у відповідальності. Для команди «Сингента» — це відповідальність створювати для нашого клієнта умови, в яких він може будувати сталий, інноваційний і конкурентний агробізнес за допомогою наших продуктів, сервісів та технічної експертизи», — зазначив керівник відділу з продажів Насіння компанії «Сингента» в Україні Олександр Черниш.
Він підкреслив, що щорічні глобальні інвестиції в R&D складають $1,4 млрд, а з 2020 року компанія інвестувала $1,3 млрд у науково-технологічні розробки, спеціально спрямовані на підвищення сталого розвитку та екологічної стійкості сільського господарства.
ОТП Банк. Лідер фінансової підтримки агросектору України
ОТП Банк — надійний партнер і лідер у кредитуванні аграрного бізнесу. Майже 10 років тому ОТП Банк разом із IFC запустив проєкт «Агро Фабрика», який дозволяє аграріям отримувати вигідне фінансування швидко та зручно, зокрема і під заставу аграрних розписок. У межах цього проєкту працюють десятки партнерських програм із постачальниками насіння, добрив і техніки. ОТП Банк надає кредити на купівлю сільськогосподарської землі та спільно з ЄБРР пропонує програми, що дозволяють отримувати кешбеки за інвестиції в енергоефективне обладнання.
«Ми бачимо покращення фінансового стану позичальників. Цього сезону українські аграрії залучали лише 50% обігових коштів і стільки ж — 50% — на інвестиційні проєкти, зокрема в енергоефективні рішення та переробку, оновлення парку сільськогосподарської техніки», — розповів керівник альтернативних каналів продажів «Агро Фабрики» ОТП Банк Павло Гузирь.
За його словами, це говорить про сталість і зростання впевненості аграріїв навіть у складних умовах ведення господарської діяльності.
УКАБ. Амбасадор розвитку агросектору України
Асоціація «Український клуб аграрного бізнесу» об’єднує провідних гравців ринку та формує єдиний голос сучасного агросектору України. До асоціації входять більше 200 передових агрокомпаній, які обробляють понад 4 млн га землі, що становить близько 10% ринку. Компанії-члени УКАБ щорічно сплачують близько 15 млрд грн податків, що підкреслює масштаб їхнього економічного внеску.
«Наша команда і вихідці з УКАБ є важливим ланцюгом у розвитку аграрного сектору. УКАБ — далекоглядний, перспективний. На мою думку та думку наших європейських партнерів, це потужна асоціація, яка є голосом і амбасадором українського сільського господарства», — відмітив генеральний директор УКАБ Олег Хоменко.
LUBNYMASH. СушиPro100: дієві економічні рішення для аграріїв
Компанія LUBNYMASH — український виробник і постачальник обладнання для транспортування, зберігання, переробки зерна та зернопродуктів. Підприємство має майже 140-річну історію. Постійне переоснащення виробництва, встановлення автоматизованих ліній, створення нового типу обладнання, використання якісного металу вивело компанію на провідні позиції з будівництва нових сучасних елеваторів для зберігання та сушіння зерна. Елеваторне обладнання від LUBNYMASH відоме не лише на українському ринку, а й експортується до низки європейських країн.
За словами власника заводу LUBNYMASH Володимира Кудрика, в певні переломні відрізки історії підприємства керівництво і колектив компанії не боялися інновацій і постійно змінювалися від управлінських до виробничих процесів.
«Ми не боялися змін, інвестували у виробництво, змінювали в своїй роботі практично все. Випуск нової продукції на ринок потребує постійних змін і вдосконалення. Підприємство працювало під гаслом «Нічого не бійся». І надалі ми намагаємося пропонувати аграріям цікаві та інноваційні технологічні рішення», — зазначив Володимир Кудрик.
BEDNAR. Лідер ринку ґрунтообробної техніки в Україні
BEDNAR — чеський прогресивний виробник сільськогосподарської техніки. Компанія спеціалізується на виробництві техніки для обробітку ґрунту, посіву, внесення добрив і мульчування. Завдяки постійному тісному зв’язку з сільськогосподарською практикою, зокрема аграріями в Україні, компанія є одним із найбільш інноваційних виробників техніки, розробляючи та виготовляючи агрегати, що забезпечують високу ефективність і цінність для кінцевого споживача.
Директор BEDNAR в Україні та Молдові Михайло Кришко розповів, що 7 років тому компанія розробила власну стратегію, поставила перед собою цілі, до яких впевнено йшла ці роки.
«У 2025 році BEDNAR досягнув збільшення продажів техніки в 10-кратному розмірі, тобто за 7 років компанія зросла в 10 разів. Якби не повномасштабне вторгнення в 2022 році, середнє зростання досягло би 60-70% рік до року, тобто динаміка дуже хороша. Але питання не лише у відсотках, а і в тому, що ми сьогодні стали одним із лідерів ринку», — відмітив Михайло Кришко.
Щодо тенденцій розвитку агросектору на майбутнє директор BEDNAR в Україні та Молдові додав, що є ймовірність того, що Україна за 10 років вступить до ЄС. Відповідно, тоді будуть дотації, і українські аграрії зможуть досягти ще більшого.
«Сьогодні тенденція в технологіях і техніці полягає в тому, щоб вижити і щось заробити, тому тренд найближчих років — це пристосуватися до нинішніх умов, бути прибутковим. Енергоощадність, вологозбереження, ефективність, продуктивність — ці тенденції були раніше і залишаються сьогодні популярними, доки не зміниться тренд», — підсумував Михайло Кришко.
LNZ Group. Найдинамічніше зростання на ринку ЗЗР
Бренд DEFENDA понад п’ять років представлений на українському ринку та входить до LNZ Group, яка повністю використовує його системи захисту на власних полях. У портфелі DEFENDA — понад 90 препаратів, що допомагають господарствам закривати основні потреби у захисті культур і відповідають сучасним вимогам аграріїв.
«Цього року бренд DEFENDA вивів на ринок 5 нових продуктів у сегменті фунгіцидного захисту для найпоширеніших в Україні сільгоспкультур — ріпаку, соняшнику, сої. З'явився новий гербіцид, зокрема Палдіс (темботріон, 200 г/кг), що забезпечує надійний контроль падалиці соняшнику та ріпаку в посівах кукурудзи. Також багато хто з агровиробників стикався з проблемою захисту олійних — соняшнику та ріпаку — від такого шкідника як слимак, і за допомогою нового препарату від DEFENDA, сподіваюся, аграрії зможуть вирішити цю проблему», — зазначив кандидат сільськогосподарських наук, заступник директора напрямку розвитку ЗЗР бренду DEFENDA компанії LNZ Group Ігор Маліборський.
За його словами, стратегія компанії на 2026 рік полягає у створенні для аграріїв певного конструктора в системі захисту рослин. Він складатиметься з монопродуктів, за допомогою комбінування та поєднання яких можна буде вирішити багато проблем у полі. Крім того, в компанії працюють над новими двома післясходовими продуктами для кукурудзи.
Посольство Королівства Нідерландів в Україні. Підтримка крафтового сектору України
AgroPortal.ua за підтримки Посольства Королівства Нідерландів в Україні реалізував кілька проєктів, пов’язаних зі сталим виробництвом, розвитком сільських територій та малого підприємництва на селі. Спільний проєкт «Неймовірна крафтова торбина», який нині триває, стартував після повномасштабного вторгнення. У його межах надається інформаційна підтримка крафтовим виробникам, популяризація та просування локальних продуктів. А вже з наступного року агровидання спільно з Урядом Королівства Нідерландів запустить новий освітньо-грантовий проєкт CraftUP Ukraine.
«Приблизно 10 років тому радниця з питань сільського господарства Посольства Королівства Нідерландів в Україні Каролін Спаанс у свою літню відпустку вирушила в соло-подорож Україною. Маршрут вона планувала за принципом «що гірша дорога, то красивіші краєвиди (the worse is the road the better is the view)». З цієї подорожі Каролін Спаанс повернулася дуже натхненною і переконаною в тому, що процвітання України залежить від розвитку та добробуту українських сіл. Тому ми без вагань долучилися до співпраці з AgroPortal.ua», — поділилася асистентка радниці з питань сільського господарства Посольства Королівства Нідерландів Катерина Тушинська.
Вона також зазначила, що наразі є мета — зробити так, щоби підприємці різного рівня залишалися в селах, адже це не лише регіональна продовольча безпека, а й економічний потенціал сіл. Катерина Тушинська закликала бізнес долучитися до менторства, аби спільно допомагати дрібним крафтярам.
Будз Баран. Локальний продукт як збереження українського смаку
Крафтова сироварня «Будз Баран» із села Шепіт, що в Прикарпатті, розташована на висоті 840 м над рівнем моря. Тут виготовляють 25 видів сиру. Нещодавно сири з'явилися на торгових полицях, зокрема бриндза гуцульська коровʼяча з географічним зазначенням та сирні коники. Щоденно власники Христина та Ростислав Закревські переробляють 700 л молока, яке завозять від шепітських ґазд.
«Ми живемо в час, коли світ змінюється за хвилини: підходи, технології, тренди. Те, що сьогодні стрімко набирає популярності, так само швидко може бути забутим. Але є речі, які живуть у серцях, у побуті й передаються з покоління в покоління — це ремесла й традиції. Саме їх ми бережемо», — говорить співвласниця сироварні «Будз Баран» Христина Закревська.
Зберігати й передавати цю спадщину — надзвичайно важливо, але не менш важливо про неї говорити, популяризувати й показувати світу.
«У нашому випадку це відбувається через виготовлення традиційних сирів — Будзу та бринзи, зокрема гуцульської коров’ячої бринзи із географічним зазначенням. Цього року ми підтвердили сертифікацію від «Органік Стандарт» і змогли вивести наш традиційний сир на полиці ритейлу», — додала Христина Закревська.
Так само і з сирним коником — сирною іграшкою, яка здавна була відома на Гуцульщині як комплімент і символ. Сьогодні він став доступнішим і перетворився на смачний сирний снек, не втративши свого змісту.
«Я переконана: традиційне має бути на першому місці, адже це наша ідентифікація. Усі інші сири — це доповнення й спосіб урізноманітнити асортимент, але основа завжди залишається в корінні. Наша мета популяризувати традиційне та зробити його доступним в будь якому куточку нашої України», — підсумувала сироварка.
Попри всі труднощі, український аграрний бізнес утримує позиції та рухається вперед. Ефективні лідери трансформують компанії у часи невизначеності та зберігають конкуренцію на ринку, а їхній чемпіонський дух підтримує бажання команд ставати кращими, щоб досягати більшого в тому, чим вони займаються. Бажаємо і надалі представникам агропродовольчого сектору тримати лідерство та задавати тон на міжнародному рівні.
© UCABevent Усі права захищено 2025